Støtter dit soveværelse din søvn?

Støtter dit soveværelse din søvn?

Gør soveværelset til en tryg oaseSkærmbillede 2015-09-28 kl. 14.02.08

Dit soveværelse skal være en oase, du trygt kan lægge dig til at sove i. Få 10 tips til at gå på opdagelse i dit soveværelse og måske få øje på, hvordan dit soveværelse kan støtte dig til bedre søvn, afslapning og restitution.

Støtter dit soveværelse din søvn?
Skærmbillede 2015-09-28 kl. 14.02.08

Af Katrine Elisa Friis fra Bolig i balance. Arbejder med indretning, stemning og energi i boligen og på arbejdspladsen.

Soveværelset er rammen om et sted, hvor du tilbringer en stor del af din tid. Det er et rum mange nedprioriterer, fordi vi jo ”bare” skal sove. I min verden er det ét af de vigtigste rum, fordi det for alvor afspejler graden af din selvkærlighed. Rummet er ikke til skue udad til. Det findes kun for dig som en privat energikilde, hvor du skal restituere og lade op. Spørger du mig, skal et soveværelse føles som en oase, hvor du trygt kan gå fra aktiv til hvile.

Når jeg er på hjemmebesøg, kan jeg lynhurtigt zoome ind på et soveværelse og tage temperaturen på selvkærlighed og egenomsorg. Hos par kan det også skinne igennem, hvordan de prioriterer deres kærlighedsliv, men i dag skal det handle om søvn. Få tips og tanker med på vejen til indretning, stemning og energi, der støtter op om et godt sovehjerte.

Har du godnat ritualer?

Måske har du god erfaring med ikke at se på skærm en time, før du skal sove. Du indstiller hjernen til hvile. Nogle drikker kamillete. Andre ifører sig lækkert nattøj, renser ansigtet, tager et fodbad eller andet. Uanset hvad, er det de små ritualer, der indstiller kroppen på, at det er tid til søvn.

Systemet elsker gentagelser, så tænk over om du har nogle gode godnat ritualer.

Forkæl dine sanser

Aromaterapi er kendt for at have en meget powerfuld virkning på nervesystemet. Det siges, at visse flyselskaber bruger lavendel i deres aircondition til at berolige passagererne. Æteriske olier eller roomsprays  kan anvendes som godnatspray i rummet. Brug de beroligende noter af lavendel, kamille og træsorter. Sovemasker  med lavendel, kan også hjælpe til en mere nærende søvn. Meditativ musik kan også geare dig ned efter en lang dag. Mærk efter, hvad der kan gøre en forskel for dig.

Aftenen er kvindernes

Aftenen er præget af den feminine yin-energi, så det er et perfekt tidspunkt at tage sig et goddess moment i månens skær. Vælg dig en god meditationsplads, hvor du kan tage et øjeblik til at meditere, skue indad eller bare være stille. Rems op, hvad din dag har givet dig at være taknemmelig for. Morgenen er omvendt præget af den maskuline yang-energi, hvor dagen planlægges og skydes i gang i takt med, at solen står op. En perfekt balance.

Bliv klogere på dit soveværelse

Lidt refleksion til din indretning. Vi kan let blive ”blinde” på vores omgivelser, så løb øjnene over disse spørgsmål og se, hvad du hæfter dig ved?

 I hvor høj grad har du tænkt over, hvilke omgivelser der beroliger dig? 
Har du skabt en oase, hvor du for alvor kan koble af? 
 Inviterer dit soveværelse til en pause fra dagens ansvar? 
 Glæder du dig til at gå i seng?
 Ligger du blødt og rart med optimal komfort? 
 Støtter dit farvevalg dit centralnervesystem i at geare ned?

Mine 10 bedste tips

Til sidst lidt inspiration fra min erfaring med besøg i private boliger. Jeg vil invitere dig til at gå på opdagelse i stemningen i dit soveværelse. Mærk efter, hvad der føles rigtigt for dig til at skabe dit optimale sovemiljø.

 Bløde tekstiler skaber tryghed, da din hud får kærlige impulser. 
 Skarpe kanter og hjørner kan føles ”truende” for fx et bart lår
 En tung boghylde over sengen kan give en utryg impuls at sove nedenunder.
 Bedrollers med opbevaring kan reminde negativt eller forstyrre en neutral energi
 Jo færre fysiske ting du har. Jo mindre skal dit system forholde sig til
 Overvej om eventuelt åbne skabe giver dig tanker om vasketøj, strygetøj eller uorden
 For nogle kan fotos af personer, der ”stirrer”, opleves ubehageligt, mens de sover.
 Spejle kan invitere til at se vurderende på sig selv og komme væk fra hvile-tilstanden
 Brug dæmpede farver. Tone i tone, så dit system ikke skal håndtere skærende kontraster
 Et varm belysning inviterer til ro og hvile. En blå belysning det modsatte (fx TV)

PS: læs også blog-indlægget Sådan får du nok og bedre søvn  

Green Goddess anbefaler

  • Unik kokosmælk tørret Ø Unik Kokosmælk tørret 200 gr - øko 78.00 Kr.
    70.20Kr.Bliv goddess medlem
  • Hormon Yoga, 30 min. online program 99.00 Kr.
    89.10Kr.Bliv goddess medlem
  • Fresh Body - Fresh Balls Fresh Balls® Intim deodorant 129.00 Kr.
    116.10Kr.Bliv goddess medlem