7 fødevarer, der genopbygger kollagen i din hud

Støt kroppens egen produktion af kollagen

Skærmbillede 2015-09-28 kl. 14.02.08
Mængden af kollagen i huden falder drastisk efter 35 års alderen. Men der er en masse du selv kan gøre, for at støtte kroppens egen produktion af kollagen.

Du kan fx spise mere af disse 7 fødevarer.

7 fødevarer, der genopbygger kollagen

Skærmbillede 2015-09-28 kl. 14.02.08

Kollagen er det protein, der holder din hud ung og spændstig. Det er en meget vigtig byggesten i vores bindevæv, hud, sener, knogler, blod, osv.

Op til 36% af vores knoglevæv består af kollagen. Huden består af op til 75-80% kollagen.

Faktisk begynder vi allerede at miste kollagen fra 25-års alderen, men i særdeleshed fra omkring 35 års alderen.

Og faktisk falder mængden af kollagen i hud og i krop allerede fra du er 25 år...

Allerede fra 25!

Men fat mod.

Der er en masse du selv kan gøre, for at tilføre din krop kollagen. Enten som tilskud eller via den mad og den livsstil du lever.

Først og fremmest kan du undgå de ting, som nedbryder kollagen i din hud:

Rygning, toksiner, stress, overdreven sol og overdreven fysisk motion (det øger produktionen af frie radikaler) og faktisk også den lave produktion af hormoner i overgangsalderen.

Alt sammen noget, som kan ødelægge din nuværende kollagen og mindste produktionen af ny kollagen.

Her får du inspiration til 7 fødevarer, der booster dit kollagen-niveau:

1) Fisk
Selv om fisk ikke er den fødevare med mest kollagen, så hjælper de Omega-3 fedtsyrer, der kan findes i fx. laks og tun. De beskytter nemlig slimhinderne rundt omkring celler i din hud.

2) Røde frugter og røde grøntsager
Røde frugter, som æbler, jordbær, kirsebær, rødbede, rød peberfrugt og så videre, indeholder lycopen. Lycopen er det stof, som hjælper med at fremme produktionen af kollagen. Og så er det en fantastisk antioxidant.

3) Grøntsager
Grøntsager, såsom kål, aubergine, julesalat og spinat, er glimrende for produktionen af kollagen. Og heldigvis kan vi jo få dem på et hav af forskellige måder - både rå og tilberedte.

4) Kød
Særligt oksekød, kylling og grisekød er rige på kollagen. Men husk, at overdreven kødspiseri kan have andre konsekvenser for kroppen og i særdeleshed for Moder Jord. Så fokuser på de grønne kilder til kollagen.

5) Bone broth
Bone broth er en særdeles næringsrig 'suppe' fyldt med vitaminer og mineraler - også kollagen. Bone Broth er en fantastisk suppe for din organisme, dine knogler, din hud og en hel masse andre væsentlige kropsdele og funktioner. Så spiser du kød - fx kylling - så langtidskog en bone broth på 'kroget', så har du udnyttet den maksimalt.

6) Fødevarer, der er rige på svovlforbindelser
Fødevarer, såsom selleri, grønne og sorte oliven, hvidløg, agurk, bananer, løg og tofu, har et stort indhold af svovlforbindelser. Det stimulerer din produktion af kollagen. Du kan ligeledes tage et tilskud af MSM eller bruge det i dine cremer, som vi gør med vores populære MSM Beauty Cream fra RawGaia 🙂

7) Fødevarer, der er rige på lysin
Æg, ost, soja, tofu kartofler, tang og nødder er eksempler på fødevarer, der er rige på lysin. Lysin er rigtig god hjælper til at fremme og genopbygge kollagen i din hud.

Tag kollagen som tilskud
Vi kalder kollagen for ungdoms-proteinet. Og det kan sagtens tages som et proteintilskud. Men kan være svært at finde tilskud af kollagen i god kvalitet.

Vi har længe været på udkig efter et produkt, som vi synes, var rigtig godt. Og vi har udvalgt Collagen Premium+ der er lavet på 100% vildfanget laks, og den er smags- og lugtneutral 😉 Og så er det fra Norge 🙂

Noget af de vigtige ved kollagen er, hvor mange kiloDalton molekylet er, så det optages bedst mulig. Det skal ligge mellem 3000-5.000 kilodalton.

Vores kollagenpulver har ligeledes et meget højt proteinindhold på hele 95% (!)

Du tilsætter blot pulveret til vand, juicer, smoothies, cafe latte osv. Kollagen-pulveret må nemlig gerne komme i varme drikke.

Bestil kollagen-protein her

Forkæl din krop med fødevarer, der er rige på kollagen.

Når du spiser fødevarer, der er rige på kollagen eller når du tager et tilskud, vil du langsomt kunne begynde at bemærke virkningerne på din hud, når din krop får mere kollagen og når den begynder at øge produktionen af kollagen.

PS! Brug fx kollagen i din cafe latte. Det gør den skummende lækker 🙂

Green Goddess anbefaler

  • Tabitha James Kraan, Scented Organic Hair Oil 30 ml 389.00 Kr.

    350.10 Kr. medlemspris - Bliv medlem

  • Big TRee Farms rå 100% kakaomasse 250 gr 100% Rå kakaomasse – øko 115.00 Kr. 98.00 Kr.
  • Isforme - flere varianter 99.00 Kr.

    89.10 Kr. medlemspris - Bliv medlem