Derfor er det sundt at kramme

Kram dig sund, slank og højSkærmbillede 2015-09-28 kl. 14.02.08

Når du krammer inderligt, afslappet og længe i en rar og tryg atmosfære, så begynder din hjerne at udskille stoffet oxytocin. Det er et hormon og et nervesignalstof, der har gennemgribende virkning på organismen.

Og med ”kramme” menes alle former for behagelig, omsorgsfuld, kropslig berøring og nærhed med andre mennesker.

Derfor er kramning sundt  
Skærmbillede 2015-09-28 kl. 14.02.08

Af Per Brændgaard, ernæringsekspert, (cand. scient.) og nu også ekspert i kramning

Når du krammer igennem, så mærker du hurtigt, hvordan velvære, energi og ro spreder sig. Virkningen kan mærkes allerede efter 10 sekunder, men det er først efter 10 minutters bevidst kramning, at du for alvor mærker dybden i effekten.

Effekten af kramning kan minde om at tage et bevidsthedsudvidende, narkotisk stof. Effekten af ”stoffet” er forskellig fra person til person. Nogen oplever mest den dybe ro og komplette afstressning af krop og sind, når de ligger i et langt og dejligt kram. Andre oplever hovedsageligt den intense nydelse og vitale energi, der strømmer gennem organismen, når de tager ”K”.

Oxytocin er et berøringshormon. Hjernen udskiller det ved berøring, og hormonet motiverer os til berøring. Det kan skabe en positiv spiral med mere og mere berøring og mere og mere oxytocin, men man kan også blive fanget i en negativ spiral med isolation og oxytocin-mangel. Talrige videnskabelige undersøgelser af høj kvalitet har vist, at et liv isoleret fra fysisk kontakt med andre mennesker øger risikoen for sygdom og tidlig død. Kramning er en måde at få et forholdsvis hurtigt fix i en travl hverdag, hvor man i øvrigt ikke har mulighed for at røre ved andre hele tiden.

Lad mig her liste bare nogle få af krammehormonet oxytocins mange sunde virkninger: sænker angst og uro, øger mod og nysgerrighed, beroliger og søvndysser, fremmer heling af sår og virker anti-inflammatorisk. Oxytocin kan tilmed virke slankende ved en kombination af tre virkninger: øget stofskifte, fedtforbrænding og mæthed.

Oxytocin er vigtig for både kvinders og mænds sundhed. Kvinder er mere tilbøjelige til at kramme, fordi de får mere ud af det rent fysiologisk. En kvinde danner dobbelt så meget oxytocin ved et kram, som en mand gør, selvom de krammer i lige lang tid. Det skyldes forskelle i kønshormoner. Det betyder, at en mand har behov for dobbelt dosis kram for at blive lige så krammesund som en kvinde.

Mine 10 krammeråd opsummerer de praktiske anvisninger om sund kramning.

1. Kram kun, når du mener det. Lad dine kram være drevet af oprigtighed og inderlighed.

2. Giv hånd ved goddag og farvel til fremmede. Lad være med at reducere kram til en overfladisk og mekanisk gestus.

3. Kram uden sex. Lad være med at reducere kram til forspil.

4. Hav mindst én krammeven. Det er en, du har et kropsligt nært forhold til uden sex.

5. Kram i mindst 10 sekunder pr. kram. Hvis du ikke kan afsætte 10 sekunder til et kram, så lad helt være.

6. Kram i mindst 5 minutter hvis du er kvinde og mindst 10 minutter hver dag, hvis du er mand. Det kan være mange korte eller få lange kram.

7. Kram med nærvær. Vær åndeligt til stede og koncentrer opmærksomheden om berøringssansningen, når du krammer.

8. Mærk og respekter din egen og andres grænser. Lad være med at kramme folk, der ikke ønsker at blive krammet.

9. Husk også kram som almen omsorg. Tænk på kram som et billede på at give dig selv og andre sund og kærlig omsorg – og lad kramning sprede sig til hele dit liv.

10. Brug erstatninger for krammevenner hvis nødvendigt. Det kan f.eks. være en professionel krammer, en hund eller en tur i spa.

Green Goddess anbefaler

  • Raw Cake 199.00 Kr.
    179.10Kr.Bliv goddess medlem
  • Schmidst sensitive deo Schmidts Deodorant Sensitive Stick 92 g. - flere varianter 149.00 Kr. 119.20 Kr.
  • Hormonel Harmoni af Caroline Fibæk & Stine Fürst Hormonel Harmoni 249.00 Kr.
    224.10Kr.Bliv goddess medlem